Afbreken en verpesten
De kunst is één van die sectoren die het eerst getroffen wordt door de kredietcrisis. Maar sommigen merken er niets van. Zoals kunstenaar Tjebbe Beekman die op doorbreken staat. Zijn thematiek is de moderne metropool met voortschrijdende snelle technologie, die gebruikt wordt voor bewakingssystemen en camera's om mensen een gevoel van (schijn)veiligheid te geven. Voor hem heeft kunst niet zoveel met schoonheid en mooie pracht te maken. Zijn schilderijen ademen een donkere sfeer die hij vanuit het photoshoppen opbouwt. Tjebbe: "Delen van het schilderij breek ik weer af en daar borduur ik dan op verder. Ik verpest het met opzet omdat ik dan gedwongen word om intuïtiever te werk te gaan." De kunstenaar werkt op de grond en bewerkt zijn doek met lak, verf, zand, touwtjes, ijzerdraad en ander afvalmateriaal. Zijn sleutelwerk 'Illya's Birthroom' heeft hij gemaakt voor zijn pasgeboren zoontje Illya. Het geeft een somber beeld van een troosteloze ziekenhuiskamer met stalen bed in een oud DDR-ziekenhuis in Berlijn, zijn huidige woonplaats. Dit werk hangt prominent in het Gemeentemuseum waar Beekman exposeert met zijn stadsgezichten. Er is al flink op geboden door kunstverzamelaars, tevergeefs. Tjebbe: "Dit werk is niet te koop, het is van Illya."
Schilderijen van Tjebbe Beekman zijn t/m 15 maart te zien in het GEM, museum voor actuele kunst in Den Haag.