Urbane landschappen in Belvédère
In het groen van Oranjewoud aan de rand van Heerenveen ligt museum Belvédère verscholen. Een langgerekte glazen doos uitgestrekt over het water en grenzend aan parkachtige lanen en groene weides. Belvédère is de thuisbasis voor Friese en Noordnederlandse moderne kunst.
Een vaste plek in de collectie is gereserveerd voor de schilder Jan Mankes (1889-1920). Hij heeft begin vorige eeuw een aantal jaren om de hoek gewoond van het museum. Mankes is slechts 31 jaar geworden en overleed aan tuberculose.
Toch had hij al een heel oeuvre op zijn naam staan dat uitblonk in dierenportretten en het landschap. Niet zomaar dieren maar Mankes vereenzelvigde zich met het dier, kroop onder de huid om de ziel van het dier bloot te leggen. Hij wilde één worden met zijn onderwerp.
Dat zie je in zijn Raaf, zijn uit het nest gevallen vogeltje en jonge geit. Overigens schilderde hij met evenveel plezier en gemak een oude geit. Mankes wordt in de kunst gezien als vertegenwoordiger van het symbolisme en magisch-realisme.
Van geheel andere orde maar minstens zo interessant is het werk van kunstenaar Isabella Werkhoven (1969). Met haar Urban Landscapes betovert zij de kijker. Werkhoven is gefascineerd door het landschap aan de rafelranden van de stad, bij een sportschool of oude fabriek.
Ze schildert deze landschappen bij voorkeur in het late middaglicht. Een beetje mystiek. Belvédère toonde in 2021 een kleine prelude van haar werk maar pakt nu groots uit. In het voorjaar van 2022 komt de kunstenaar terug met landschappen op groot formaat. Zij exposeert samen met Dianne Bakker t/m 15 mei 2022.
Verder zijn overal de beelden van Tony Cragg (1949) te bewonderen. De grootste beelden staan buiten en de kleinere staan in het restaurant en in de zijflank van het museum. Verder toont het museum de eerste solo-expositie van Hanny Korevaar (1893-1983).
Wat een mooi eerbetoon voor deze vrouw die jarenlang in de schaduw heeft gestaan van haar man en schilder Armand Bouten. Haar krachtige werk is expressionistisch en soms wat surrealistisch van aard met picasso-achtige trekjes.
Van een heel andere aard is het werk van Drewes de Wit (1944). Met een minimum aan kleur schildert hij met lakverf en olieverf sobere, interessante abstracte beelden. Organische vormen met een grafische uitstraling.
Bijzonder is ook het fotografische werk van Mischa Keijser (1974) die graag de vinger legt op ongemakkelijke situaties. In de museumzaal is een serie nachtfoto’s te zien met een intense belichting waarbij een oplichtend tafereel tegen een pikzwarte achtergrond in de kijker staat.
Belvédère, Oranje Nassaulaan 12, 8448 MT Heerenveen-Oranjewoud.