Deze afbeelding heeft een leeg alt atribuut; de bestandsnaam is img_3769.jpeg

Hou je van texturen, van het ambacht en van textiel? Ben je geëngageerd? Dan mag je de tentoonstelling Unravel in Amsterdam niet missen. In december is er nog alle tijd tot begin januari. De ondertitel van deze kleurrijke tentoonstelling luidt niet voor niets The power and politics of textiles in art. In de kunstwerken is er veel aandacht voor gender, racisme en ons koloniaal verleden. Zo contrasteren de vaak felle en prachtige kleuren van het textiel met doorgaans heftige verhalen. Arme landen slaan terug zoals in het kunstwerk waarop de gebieden in de Filipijnen zijn aangegeven waar het Westen haar grondstoffen haalt en het land leegplundert. Het koloniale verleden in Ghana zien we terug in een kunstwerk van jutezakken. De cacaobonen uit dit land zijn altijd belangrijk geweest voor de Britse economie. Het wandkleed No chance met dekens en teksten van Tracey Emin verwijst naar haar verleden als dertienjarig meisje toen ze bruut werd verkracht. De teksten drukken haar verontwaardiging, woede en vervreemding uit. Samen met de oude dekens vormen de woorden een intiem portret van een meisje dat op jonge leeftijd is beschadigd.

Om de kunstwerken goed te laten landen is intensief kijken gewenst. De bordjes naast de kunstwerken zijn heel ondersteunend. Maar ook los van de indringende teksten kun je betoverd raken door de schoonheid van het werk zoals de geestensculptuur Flow van Kevin Beasley. Kledingstukken uit zijn eigen leven transformeert hij tot beelden in hars gegoten om de geschiedenis te tonen van de vrouwen in zijn familie. Het imposante zoals bij het werk Gevallen engel gemaakt van dik bruin sisaltouw maakt ook indruk. Het is een ode aan de architectuur van de kusten in ex-Joegoslavië.De uitsmijter van de tentoonstelling bevindt zich in de laatste zaal. Hier toont de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Igshaan Adams zijn sculpturen van goud, kralen en koperdraad. Zijn installatie Gebedswolke vult de hele zaal en betovert door alle glinsteringen. De grote dotten draad verwijzen naar stofwolken die ontstaan door dansende en stampende voeten tijdens rituele dansen. Zo nodigt de kunstenaar de kijker uit de stappen van een ander te leren begrijpen. Het is echt een prachtige en indringende tentoonstelling om langzaam doorheen te dwalen. De tentoonstelling Unravel is nog te zien t/m 5 januari in het Stedelijk Museum, Museumplein 10, Amsterdam