• Onderhuids in Wageningen

    20 januari 2014

    Een kleurrijke en boeiende tentoonstelling waarbij je onder de huid kruipt, vind je in Wageningen. Soms via het lichaam, soms via de vaten en het hart kruip je naar binnen. Eveline van Duyl legt de hersenen bloot in haar werk van was en fiberfil 'De geboorte van de filosofie'. Een titel om op te kauwen. De reis gaat naar binnen via hersenen en organen en zo kom je in je binnenste wereld. Meer dan veertig objecten van kunstenaars en beeldhouwers tonen het fragiele van het menselijk lichaam, het wonderschone. Hout, marmer, klei, zijde en keramiek of gewoon een schaduwbeeld van licht op de muur. Zie hier meer fotomateriaal van de tentoonstelling.

    Image

    Onderhuids is nog te bezoeken t/m 23 maart in Het Depot, Wageningen. Een prachtige locatie die voorheen door de Universiteit in gebruik was maar nu is opgeknapt tot beeldengalerij, museumwinkel en restaurant Linnaeus waar ze heerlijke broodjes met salade serveren die op zichzelf al kunstwerkjes zijn. En lekker! De prachtige tuin buiten, het Aboretum biedt plaats aan verschillende beelden en eeuwenoude bomen. Er is ook werk van Teja van Hoften in keramiek en zijde. 'Schaduwleven' toont de binnenkant van de mens op acht fragiele, zijden doeken die langzaam in de ruimte bewegen. In haar werk 'Longen' laat de kunstenaar een ingenieus vertakkend systeem van vaatjes zien. Zij krijgt vanaf 2 februari een solotentoonstelling op de locatie Hinkeloord en geeft 21 maart een lezing over haar werk...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1424 keer bekeken

  • Wat mij raakte in het Rijksmuseum

    19 december 2013

    Image

    Rembrandt, van Gogh, de moderne kunst vanaf 1900, de eregalerij; ik heb het allemaal bewonderd in het Rijks. Wat mij echt raakte was de fototentoonstelling van Henk Wildschut waar ik min of meer toevallig tegenaan liep. Indrukwekkende foto's die door je ziel snijden zoals een lopende band met zachte, gele kuikentjes, die zo van de lopende band donderen met de pootjes nog in de lucht, de vleugeltjes angstvallig gespreid. Het onderschrift bij de foto luidt: Halffabrikaat. Een zielig kalfje poseert met als titel: 119 kg. De tijd dat koeien namen als Bertha kregen, ligt ver achter ons. De fokstier die vastgeketend staat en er alleen is voor zaadproductie met als sobere titel: Zaad. De onmetelijke vlakte aan bruine kippen, in rekken gepropt en scharrelend, elkaar verdrukkend over een betonnen vloer. De titel luidt: 2.400 m2. De idylle van moestuintjes en kleinschalig kipjes houden wordt hiermee om zeep geholpen. Export van dieren en voedsel is big business. Die zeven miljard mensen op aarde moet gevoed worden en Nederland draagt daar als tweede grootste exportland op deze manier aan bij. Je zou er spontaan vegetarisch van worden. Het fotoproject blijkt een opdracht te zijn van het Rijksmuseum in samenspraak met NRC Handelsblad. Wildschut fotografeerde voor Document Nederland Ons dagelijks brood en bracht de Nederlandse voedselproductie van groenten, fruit, vlees, melk, vis en eieren in beeld. Zelf zegt hij daarover: "Alles in ons voedselproces is gerelateerd aan economie, efficiency en rendement. Ik begon deze opdracht met het idee dat er van alles mis is met ons voedselsysteem. Ik ben daar veel genuanceerder over gaan denken. Grootschaligheid leidt ook tot innovatie, energiebesparing, betere controle op de kwaliteit van onze voeding en zelfs meer dierenwelzijn.' De tentoonstelling is nog te zien t/m...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1350 keer bekeken

  • Orde in de Chaos bij SilleKunst

    14 oktober 2013

     

    Orde en chaos is een mooi thema in de kunst. Orde is nodig voor het overzicht en chaos is nodig om te brainstormen, te dromen, te fantaseren en om kunst te scheppen. Door chaos ontstaat beweging waaruit iets nieuws kan ontstaan. Alles willen reguleren is dodelijk. In een creatief scheppingsproces moet ruimte zijn voor toeval, het onverwachte en chaos. Chaos wordt door kunstenaars vaak geassocieerd met vrijheid maar is zeker niet zaligmakend. In de kunst wordt net zo goed gewerkt vanuit orde. Denk aan Mondriaan, die zich liet beïnvloeden door beginselen uit de wiskunde. Esscher verwerkte veel wiskunde en symmetrie in zijn werken. Zelfs iemand als Jackson Pollock laat wiskundige principes zien in zijn 'Drippings'. Zijn werken kunnen gedateerd worden aan de hand van de hoeveelheid chaos in het schilderij. In de beeldende kunst is het de uitdaging om chaos en orde in evenwicht te brengen. Alleen orde maakt het werk saai en alleen chaos neigt naar onsamenhangende beeldentaal. Is er misschien een gouden midden tussen orde en chaos?

    Galerie SilleKunst stort zich op het thema Orde in de Chaos en laat uiteenlopend werk zien van een groot aantal interessante kunstenaars. In het werk van Hans Klaui dreig je naar beneden te vallen. Draaikolken van vorm en kleur met driedimensionaal perspectief laten de ruimte roteren. Fotografische werken van Ferial Kheradpicheh laten gevlochten structuren zien die chaotisch overkomen en tegelijkertijd vakje voor vakje zijn geordend. Bijzonder is het werk van Alida Verheij die uit 13 afzonderlijke schilderijen een nieuw werk heeft gecreëerd waarin een zwierige figuur neerkijkt op de chaos van het leven. Robert Pennenkamp is een creatieve geest uit Amsterdam die waanzinnige projecten en interactieve installaties maakt. In de tentoonstelling exposeert hij objecten en schilderijen die perfect in het thema passen. Orde en chaos zien we ook terug in de landschappelijke werken van gestapelde olieverflagen van Els Vegter. Binnen de verfstructuren is ruimte voor onvoorspelbaarheid, toeval en chaos. In de mixed media schilderijen van Wouter van Donselaar smelt het thema samen in vorm en kleur.  Willem Kok maakt kubistische en figuratieve schilderijen met echte golftee's. Een feest van kleur zijn de geschilderde huisjes van Ylil met vakjes, lijnen, streepjes en driehoekjes. De schilderijen en schouwspelen van Mark Veliscek verraden zijn bouwkundige achtergrond. Geometrisch lijnenspel wisselt hij af met speelse vormen. Naast schilderijen en beelden zijn er ook glasobjecten te zien op de tentoonstelling. De gerenommeerde glaskunstenaar Louis La Rooy exposeert met zijn welbekende Streamers en Flags. Tamara Sille heeft een chaotische zwevende installatie van hout gemaakt bij de entree van de galerie. Koppen van keramiek van het Oudewaters Kleicollectief balanceren op ingenieuze wijze  op de houten constructie. Er is ook ruimte voor veel nieuwe kunstenaars. De feestelijke opening van Orde in de Chaos is vrijdag 1 november rond 20.00 uur. Zaterdag 2 en zondag 3 november is de galerie ook geopend. Het hele weekend heeft een feestelijk tintje met muziek en proeverij. De tentoonstelling is prima te combineren met een bezoek aan het karakteristieke stadje Oudewater. Orde in de Chaos is de hele maand november nog te bekijken. Voor bezoek en openingstijden, Galerie SilleKunst Goudese straatweg 8, 3421 GJ Oudewater.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1937 keer bekeken

  • Call of the Mall

    20 juli 2013

     

    persistent illusionsSONY DSCSONY DSCOudere Utrechters herinneren het zich misschien nog; de opening van Hoog Catherijne in 1973. De band Pussycat trad op en de koningin maakte haar opwachting in dit wonderschone shoppingparadijs met palmen, dakterrassen, zithoekjes, een theater, volières, kunst en kroonluchters. Het moest een ontmoetingsplek worden voor bewoners en winkelend publiek. Nog geen tien jaar later zaten daklozen op de bankjes van bewoners en werden gangen gesloten, junks weggejaagd en het meubilair hufterproof gemaakt. Kantoren kwamen leeg te staan, het nieuwe werken deed zijn intrede, shoppen bij webwinkels nam toe en winkels gingen failliet. De droom brokkelde langzaam af. De utopie van architecten transformeerde langzaam tot een dystopie. Dit jaar bestaat het winkelcentrum veertig jaar  en gaat gigantisch op de schop. Een mooie aanleiding voor kunstenaars om op dit spannende grensvlak tussen afbraak en vernieuwing kunst te tonen. Zo ontstond het initiatief Call of the Mall. Het kunstenaarstrio Troika speelt in op die grandeur van vroeger toen Hoog Catherijne nog een fontein had, een plek van herkenning en ontmoeting. Koningin Beatrix opende het winkelcentrum door de fontein te laten spuiten. Troika schept met Persistent Illusions een fontein anno 2013 en een nieuwe illusie. Kabels in pasteltinten worden met grote snelheid opgezogen en weer uitgespuwd. Van een afstand lijkt het een fontein en heeft diezelfde aantrekkingskracht op mensen. Onder bewonderende blikken ontstaan korte gesprekken tussen vreemden. Dit gebeurt ook in de gloednieuwe parkeergarage onder het Godebaldkwartier. Het viel kunstenaar Maze de Boer op dat deze nieuwe ondergrondse plek zo contrasteert met het oude en deels vervallen Hoog Catherijne. Hij maakte zijn installatie 1973 in de parkeergarage en stemde de kleuren af op het strakke interieur. Hij heeft een set auto’s uit 1973 geparkeerd in de vakken en grijs geverfd. Netjes in het gelid staan een Daf, een Saab, een Eend, een Peugeot en nog wat modellen uit die tijd. Een parkeergarage is doorgaans een plek om snel te komen en weer weg te gaan maar nu blijven mensen (vooral mannen) staan kijken en zich verlekkeren. Auto’s uit die tijd zijn karakteristieker dan nu en bijna iedereen heeft wel een herinnering aan dat ene model waarin je vader reed of wat je eigen eerste autootje was. Zo ontstaan verhalen op een plek waar doorgaans niemand stil staat. Aan Call of the Mall doen twintig (inter)nationale kunstenaars mee en het maakt Hoog Catherijne tot een kunstlocatie die zeker de moeite van het bezoeken waard is. Laat je verrassen door de Mondriaan-girls, het theater, de mega-tekening van Robbie Cornelissen, de levensechte Tankman, de Vergunningvolle zone, het tuintje op het dakterras waar elke vrijdag gewerkt wordt en die prachtige theepot van Lilly van der Stokker. De foto's zie je hier. Informatiepunt en een plattegrond zijn te vinden bij Hoog Brabant voor de fontein van Troika. Call of the Mall in Hoog Catherijne en rondom het stationsgebied is nog te bezoeken t/m...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1484 keer bekeken

  • Kunst in Den Haag

    26 juni 2013

     

    ZomerExpo 2013 AardeAfspreken met een vriendin in een leuk museum in een andere stad. Ik deed het onlangs in Den Haag. De politieke vergaderhotspot heeft momenteel een aantal interessante tentoonstellingen in het Gemeentemuseum. Allereerst de ZomerExpo over het thema Aarde. Verleden jaar was het de liefde en zond ik mijn 'In loving memory' met succes in. Nu hebben alle geselecteerde kunstenaars zich uitgeleefd op het thema 'Aarde'. Veel schilderijen die aarde laten zien of van aarde gemaakt zijn. Foto's van moddergevechten, video's met dikke mannen die de aarde uitscheppen. Maar ook minder plastische vertalingen. Bovenstaand beeld vond ik een charmante, aandoenlijke weergave. Zie verder de impressie op flickr. De ZomerExpo is nog te zien t/m 15 september.

    Elliott HundleyIn hetzelfde museum is de collectie van verzamelaar Bert Kreuk te bewonderen. Een mooie collectie eigentijdse kunst. Je krijgt er een kleine catalogus gratis bij omdat Bert Kreuk het belangrijk vindt om de kunst een beetje uit te leggen aan het publiek. Zo ontmoet je een keur aan internationale kunstenaars waaronder het materiële werk van Elliott hundley. Hier kom je qua beelden en schilderijen goed aan je trekken. En passant zag ik nog indringend werk uit de vast collectie van Marlene Dumas, Anselm Kiefer en Michael Raedecker. De tentoonstelling Grensverleggend is nog te zien t/m 29 september. Zie hier een impressie van mijn beelden op flickr.

    Plastic soupIn het nabij...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1510 keer bekeken

  • Eigentijdse David in Rabo Kunstzone

    30 mei 2013

     

     

    Met deze solotentoonstelling van Sánchez Castillo (1970) faciliteert Rabobank opnieuw een kunstenaar om met vrije hand nieuw werk te creëren en een stap verder te zetten in zijn artistieke ontwikkeling. Sánchez Castillo maakt in deze tentoonstelling een associatieve reis om tot de kunstwerken te komen. We zien een soort brainstorm aan de muur in talloze voorwerpen. Hij laat zich hierbij inspireren door de talloze Spaanse ruiterbeelden waartussen hij is opgegroeid. Hij put hierbij niet alleen uit de Spaanse historie maar kiest ook internationale beelden. In zijn ‘mental map’ geïnspireerd op de Duitse filosoof Aby Warburg, zoomt de kunstenaar bijvoorbeeld in op een steen. Tijdens rellen kan ermee gegooid worden maar het is ook een werktuig om vuur mee te maken. De anonieme eenling die in China een colonne tanks tegenhield en de geschiedenis inging als de ‘Tankman’ loopt als een rode draad door de tentoonstelling. De Tankman liet hij vervolgens in een oplage van vijfduizend kleine miniatuurtjes namaken in China ‘made in China’. Zo speelt de kunstenaar met kunst en kitsch, hoge en lage cultuur. Of wat te denken van waterkanonnen? Ze kunnen groepen demonstranten uiteen jagen met hun krachtige waterstralen, maar in de video Pegasus Dance zien we dat deze logge beesten op de Rotterdamse maasvlakte een ontroerende choreografie uitvoeren op muziek. “Als je van bovenaf bekijkt hoe een leger een opstand neerslaat, lijkt het net een uitgekiende choreografie.” Hij benadert al deze symbolen uit nieuwsgierigheid en bevraagt ze. Zo herschrijft hij met zijn kunst de geschiedenis en creëert een tentoonstelling die aanzet tot denken. 

    De slaap van de rede (El sueño de la razón) van Fernando Sánchez Castillo 20 is nog t/m 13 september 2013 te zien in de Rabo Kunstzone, Utrecht www.rabobank.nl/kunst

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1529 keer bekeken

  • Nieuw in SubUp 'Stills'

    20 mei 2013

     

    6981-p-12109603

    Op een nieuwe locatie in Utrecht SubUp is het werk te zien van Joyce Graafhuis. Ze schildert desolate plekken met een mysterieuze donkere uitstraling. Een raadselachtige werkelijkheid die de kijker voor verassingen plaatst. Het lijken filmscènes maar dan wel hele vreemde. Er komen objecten en figuren bij elkaar die je in je stoutste dromen niet bij elkaar kunt verzinnen. Maar Joyce wel. Dat maakt haar werk tot een spannende zoektocht ook al zijn het geen blije plaatjes. Waar ik dan weer wel blij van wordt, zijn de bomen, struiken en bloeiende planten die ze vaak verstopt in een achterf hoekje op het doek. Er is hoop ondanks de oorlog, ondanks het geweld. Op haar website staat het heel mooi: ‘ Zij zoekt in haar werk naar een balans vanuit een non-dualistisch uitgangspunt waarin tegenstellingen naast elkaar kunnen bestaan en waarbinnen allerlei elementen een bepaalde betekenis kunnen krijgen.’ De tentoonstelling ‘Stills’ met een aantal grote doeken is nog te zien t/m 2 juni in SubUp Gruttersdijk 12 Utrecht.

    Lees meer >> | 0 Reacties | 2807 keer bekeken

  • Concordia Open 2013

    21 maart 2013

     

    Open Dagen 2013

     

    Het is belachelijk koud voor de tijd van het jaar. Het weekend van 23 en 24 maart lijkt rijp voor een elfstedentocht. De gangen van ons ateliercomplex zullen ijzig koud zijn tijdens Concordia Open maar binnen in het atelier van de kunstenaar wacht je een warm welkom. Dit jaar gaan voor de achtste keer de deuren van meer dan dertig ateliers open. Schilders, beeldhouwers, ontwerpers, keramisten, sieradenmakers, fotografen, schoenontwerpers en designers tonen hun laatste werk. Het verassende dit jaar is het grote aanbod van gastkunstenaars. In studio 146 is ondanks de kou de lente losgebarsten met een nieuwe serie werk 'Laagland Opperlaag'. Landschappelijke lagen en onderhuidse weefsels vermengen zich tot dwarsdoorsnedes en GoogleEarth beelden. Ben benieuwd wat je van dit nieuwe werk vindt. Er is veel nieuws te zien komend weekend ook elders in het pand en natuurlijk is al het tentoongestelde werk te koop. Ik geef 25% verjaardagskorting op verschillende schilderijen op zondag 24 maart want de 25e ben ik jarig. Contant geld is niet nodig want er is een pinautomaat. Makkelijker kunnen we het niet maken...
    (foto: detail Laagland I)

     

     

     

    PROGRAMMA

     

    Zaterdag 23 maart (ben ik afwezig)

    12.00 - 17.00 Open studio's

    Glasworkshops door Erna Bruinsma (studio 230)
    Ontwerp je eigen glaskunstwerk.
    14.00 – 15.00 Voor kinderen vanaf 10 jaar.
    15.00 – 16.00  Voor volwassenen.

     

    Zondag 24 maart

    12.00 - 17.00 Open studio's
    Glasworkshops door Erna Bruinsma (studio 230) 
    Ontwerp je eigen glaskunstwerk.
    14.00 – 15.00 Voor kinderen vanaf 10 jaar.
    15.00 – 16.00  Voor volwassenen.
    15.00 - 16.00 Bedruk je eigen T-shirt door Kristel de Jong
    Vergeet je T-shirt niet!

    Doorlopend:

    - Profielfoto door Norbert Waalboer (studio 238)
    - Sch
    ilderen met vondsten, demonstratie cursisten door Els Vegter (studio 146)

    Beide dagen muziek door Vita Brasil.
    Alle informatie over de kunstenaars en de route vind je 
    hier

     

    Lees meer >> | 1 Reactie | Reageer | 1370 keer bekeken

  • Space Drawings in KAdE

    22 februari 2013

    ‘Wat die Chinees doet, is wel grappig maar als ik m’n garagedeuren opentrek, zie ik hetzelfde.’ De suppoost doelt op de installatie FITUNFIT van Sui Jiango. Met oude troep heeft hij een Chinese muur gebouwd, althans zo noemen ze het bij KAdE. De bewoners van Amersfoort hebben hem geholpen door spullen aan te leveren. Alles past netjes op en in elkaar. Jiango tekent rechte blokken met spullen van de kringloop. De kunstenaar heeft de vrijheid genomen hier en daar een skistok of een tennisracket te laten uitsteken en de rechthoek te doorbreken. De achterkant valt op door de legendarische tekst van Obama ‘Yes we can!’ In opdracht van gemeente Amersfoort werkt Jiango momenteel aan een monumentaal beeld voor De Bron in Vathorst. Het kunstwerk in KAdE is een vooruitblik op dat wat nog komen gaat. Gastcurator Jantine Kremer heeft voor Space Drawings tien kunstenaars geselecteerd. Ronald de Ceuster heeft met roze purschuim een spinnenweb op vloer en muur gespoten. Zijn Lifted floordrawingdoet aan een grote tekening met gaten denken. Hij laat zich inspireren door voeglijnen en naden op de vloer. Karin van Dam is een installatiekunstenaar die grote mobiles op de verdieping heeft hangen. Haar Travelling cities zijn hangende objecten van zwart plastic, wol, hout en draad. Hier en daar zag ik resten van houten Chinese paraplu’s. In 2009 was zij in Japan en maakte daar een aantal studies voor later werk. Deze tekeningen zijn te zien op haar website en kunstwerken op zichzelf. Naast de potloodlijnen op het papier is het een wilde boel van mixed media materialen die de ruimte in steken. Haar intuïtieve manier van werken met materiaal doet denken aan hoe een tekenaar werkt met potlood. Heel ruimtelijk vond ik het werk met de zware boomstammen van Chiel Kuijl. Hij vond dat de steriele omgeving van KAdE wel iets natuurlijks, iets grilligs kon gebruiken. Zijn ingreep Kolonie werkt goed in de ruimte. De boomstammen geven het werk bodem en de ingestoken takken werpen hun lichte lijnenspel en schaduwen op de witte muren waardoor een beeld achter een beeld ontstaat. Het tekenen heeft hij versterkt door met dunne touwen de takken onderling te verbinden. Zijn werk mag je aanraken. Kuijl heeft met tegengewichten een hefboom gemaakt waardoor takken en touwen in beweging komen. De schaduwen op de muren spelen mee en de verbindingen tussen de verschillende boomstammen worden duidelijk. Kinderen houden van dit soort werk. Ze zijn verrast en gaan gelijk overal aan trekken en duwen. Het is een kunstwerk dat uitdaagt en tot de verbeelding spreekt. Dit is een voorpublicatie uit een artikel voor Beelden. Het hele artikel kun je eind maart lezen in Beelden. De tentoonstelling Space Drawings is nog te zien t/m...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1524 keer bekeken

  • Silent Spaces

    10 januari 2013

    Afgelopen zondag was de opening van de tentoonstelling Silent Spaces in Kunstliefde. Vijf kunstenaars uit binnen- en buitenland nemen de kijker mee naar de oorsprong van kunst, daar waar het begint; bij het materiaal, de verf of het papier. Zo ontstaan verstilde hangende objecten van papier van Truus van den Heuvel. Zacht wiegend door circulerende lucht vullen haar objecten de ruimte. Een mooie tegenhanger hiervan is het wat strenge werk van schilderDigna Weiss. In geometrische kleurvlakken met soms kleine openingen en snijlijnen gebeurt er van alles in de verf. De schilder Erik Oldenhof gaat echt terug naar de basis door de verf in horizontale banen op te brengen en vervolgens banen verf weer weg te schrapen. Een gecontroleerd proces dat een strak minimalistisch werk tot resultaat heeft. Gecharmeerd was ik van het werk van de Duitse Willi Siber. Hij combineert stukjes hout, schroeven en spijkers met epoxy. Op een ingenieuze wijze laat hij de epoxy door het spijkerbed heen druipen, maar wel zo dat er een gladde laag achterblijft. Toevallig ben ik in mijn atelier ook aan het experimenteren met epoxy. Wie het interessant vindt om dit materiaal verder te onderzoeken, is van harte welkom om mee te doen aan de Epoxy-workshop olv. Alexander de Keijzer, zaterdag 9 februari in mijn atelier aan de Concordiastraat Utrecht. Meer informatie op de website. Silent Spaces is nog te zien t/m 3 februari in Kunstliefde, Nobelstraat 12a, Utrecht.

    Lees meer >> | 2 Reacties | Reageer | 1447 keer bekeken

  • Meer blogs >>